הנרי בייקר טריסטראם 1822 – 1906 Henry Baker Tristram
איש דת ומדע בריטי שנולד בכפר אגלינגהם שבצפון אנגליה. פרופ' שמעון בודנהיימר, מראשוני הזואולוגים והביולוגים העבריים בעת החדשה הכתיר את הכומר ה. ב. טריסטראם בתואר "Father of the Natural History of Palestine". תיאור זה ממצה את פעילותו של טריסטראם ואת תרומתו הרבה לחקר החי והצמחיה של ארץ ישראל. בשנים 1863-1864 הוביל הכומר משלחת חקר אשר תיעוד קורותיה פורסמו ב 1865 בספר The Land of Israel: Travels in Palestine, שתורגם לעברית תחת השם "מסע בארץ-ישראל : לחקר חיי הארץ וטבעה, יומן, 1864-1863", בהוצאת מוסד ביאליק. בהקדמה לספרו מציין טריסטראם כי מטרת מסע זה הייתה להכיר וללמוד את הגיאולוגיה, החי והצמחיה של ארץ הקודש, אשר לא נלמדו מספיק טרם ביקור משלחת המחקר. במסעו, אשר מומן על ידי ''האגודה לקידום הידע הנוצרי'' שבלונדון, בחן הכומר נושאים אלו בכלים מדעיים תוך התייחסות למאורעות המתוארים בתנ"ך. בהקדמה לספרו מציין טריסטראם כי המבקר בארץ הקודש צריך להתרשם משני דברים: העדר רומנטיקה מנופי הארץ, ומהמגוון "המדהים" של האקלים, הנוף והחי והצומח של אזור זה, כדבריו.
טריסטראם מזכיר ביומן המסע מעל 400 מינים של בעלי חיים וצמחים, ומתוך אלו הוא אסף 119 מינים של ציפורים. בסך הכל הוא ביקר בארץ הקודש ארבע פעמים (1858, 1863, 1872, 1881), ובעקבות מסעותיו אלו הוגדרו מספר רב של מינים חדשים למדע כמו הטריסטרמית, תחמס נובי ודרור הירדן אותם מצא באזור ים המלח והטברנון (אמנון) אותו מצא באיזור גינוסר.
טריסטראם חלה במחלת השחפת בגיל 24, וכתוצאה מכך על מנת להקל על תסמיני המחלה בילה חלק ניכר מחייו במסעות, משלחות וביקורים באזורים חמים ומרוחקים מביתו. במסגרת מסעותיו ביקר גם בצפון אפריקה, ארמניה, יפן, ובמקומות נוספים. במהלך עבודתו המדעית הגדיר טריסטראם 92 מינים חדשים של בעלי חיים. פעילותו המדעית התרחשה בימים סוערים של מחלוקת בין דת ומדע, בשנים בהן צ'ארלס דארווין (Charles Darwin) ואלפרד ראסל וואלס (Alfred Russel Wallace) הציגו את רעיונותיהם הנוגעים לתהליכים ומנגנונים האבולוציוניים (1858). בעקבותיהם, אימץ טריסטראם גישה מדעית זו, בבואו לתאר מינים של עפרונים ובהכירו בחשיבות של המנגנון האבולוציוני במיוחד באורגניזמים מדבריים. אך יחד עם זאת, טריסטראם האמין כי תהליכים של ברירה טבעית מתקיימים ברמת המין בלבד. עקב אמונתו הדתית וההנחה שכל בעלי החיים נבראו בידי אלוה, הוא חשב כי תהליכי ברירה טבעית אינם יכולים להתקיים ברמות טקסונומיות הגבוהות מרמת המין. במילים אחרות, האבולוציה ומנגנוניה פועלים רק בפרטים קטנים המבדילים מינים והקשורים להתאמה של המין לסביבת חייו אך אינה מתרחשת ברמות הגבוהות שם קיימת קביעות שמקורה