סקירות ועדכונים
סקירות ועדכונים
והפעם: סיורי הכרות עם הספרייה לתלמדי תיכון. 

בחודשים האחרונים התקיימו בספרייה מספר סיורי היכרות לתלמידי התיכון הלומדים בבתי הספר הבאים: מכר-ג'דידה, טירה, עראבה, טמרה, משהד, בית הספר לנזירות נצרת שבחיפה ועוד.

הסיורים נערכו על ידי אביעד קורמן וערן גולדנברג וכללו הסברים אודות הספרייה ומטרותיה, סיור במחלקות המרכזיות בספרייה, ביקור באגף החדש של הספרייה וגם ביקור חוויתי בספריית הילדים תוך דגש על אוסף ספרי הילדים העשיר בשפה הערבית ועוד.

1
 תלמידי בית ספר התיכון: מכר-ג'דידה בסיור עם אביעד קורמן מהספרייה.


2
 תלמידות בית ספר התיכון: מכר-ג'דידה עם ערן גולדנברג מהספרייה.

במהלך הסיורים שמחנו מאוד לראות את עניין רב אותו הביעו התלמידים בספרייה. הם שאלו שאלות והפגינו סקרנות ופליאה מגודלה של הספרייה וגודל האוסף שבה. 

3
תלמידות בית הספר התיכון:טירה בפטיו הספרייה.

תודה רבה למורים והתלמידים ששלחו לנו תמונות!

red bullet הכנת הסקירה: ערן גולדנברג 

תצוגת הספרים שנתרמו בקומת הכניסה לספרייה

לאחרונה קבלה הספרייה תרומה הכוללת כ-100 ספרים מהוצאת עמותת Library of America
העמותה נוסדה בשנת 1979 כדי לשמר ולהפיץ את מיטב נכסי התרבות הכתובים האמריקנים. ראוי לציון שהספרייה שלנו הינה אחת מ-50 ספריות במזרח התיכון ובאסיה שזכו לקבל תרומה זו. הספרים שנתרמו נחשבים כאוסף ליבה של יצירות מופת או בעלי משמעות היסטורית ומעשירים את הספרייה בלימודים אמריקנים בהיסטוריה ובספרות, ובתחומים רבים נוספים: מדע המדינה, פילוסופיה, סוציולוגיה, תקשורת, ועוד. בין 100 הספרים שהתקבלו נמצאים יצירותיהם של ויטמן, פו, פוקנר ובלדווין, וכתבים של מדינאים כגון ג'פרסון, פרנקלין, לינקולן וקנדי. בקומה המרכזית של הספרייה מוצגת בימים אלו תצוגה של אוסף הספרים שנתרם.

red bullet לרשימת הספרים שנתרמו  

לרגל קבלת תרומה מכובדת זו ערכה הספרייה ב-18.3.14 אירוע בו כיבדו אותנו בנוכחותן נציגות  משגרירות ארה"ב בתל אביב:  גב' הילרי אולסין-וינדקר, יועצת תקשורת וענייני תרבות, וגב' אן ולטר, מומחית לקשרי ציבור. ברכו את האורחים פרופ' חנן אלכסנדר, דיקן הסטודנטים וראש בית הספר הבינלאומי, ופרופ' יוסי ציגלר, הראש האקדמי של הספרייה. התוכנית כללה הרצאה של ד"ר ערן שלו מהחוג להיסטוריה כללית בנושא "ישראל השנייה": מקורותיה התנכיים של הרפובליקה האמריקנית, ונגינה של שירי ג'אז אמריקנים על ידי צמד גיטרות מהחוג למוסיקה, יהל קנול וניר קאופמן

red bullet לאתר לתת לספרייה 

See English article below red bullet    

תצוגת הספרים שנתרמו בקומת הכניסה לספרייה
מימין לשמאל: גב' אן ולטר, פרופ' יוסי ציגלר, גב' הילרי אולסין-וינדקר וגב' צילה הראל    

 
LOA Lobby photo
תצוגת האוסף שנרתם לספרייה בקומת הכניסה 

 

Library of America" at the University of Haifa

A ceremony was held on Tuesday, March 18, 2014, honoring the presentation of 100 volumes of the Library of America book series to the Younes and Soraya Library at the University of Haifa, by the Embassy of the United States. Representatives of the United States Embassy in Tel Aviv, Mrs. Hilary Olsin-Windecker, Counselor for Press and Cultural Affairs and Ms. Anne Walter, Public Affairs Specialist, participated in the event along with Prof. Hanan Alexander, Dean of Students and Head of the International School, and Prof. Yossi Ziegler, Academic Director of the Library, who opened the ceremony attended by faculty, students and librarians. Dr. Eran Shalev, lecturer and researcher from the Department of General History gave a lecture entitled "The New Israel": the Hebraic Roots of the American Republic. The event was concluded with a selection of American jazz songs played by the guitar duo Yahel Knoll and Nir Kaufman, students in the university's Department of Music. The Library of America  is a nonprofit publisher founded in 1979 to help preserve and foster appreciation for American works of literary merit and historical significance. The Library at the University of Haifa is one of fifty in the Middle East and Asia selected to receive the donation. The books represent a core collection of outstanding American writing – from Whitman and Poe to Faulkner and Baldwin, from Jefferson and Lincoln to Galbraith and Kennedy – and support American studies in history and literature as well as many other fields: political science, philosophy, sociology, communications and more. An exhibit of the donated book collection is currently on display on the main floor of the library.

red bullet About the Library of America

red bullet Library of America worldwide description

red bullet Support the Library


DSC 4935 From left to right: Prof. Yossi Ziegler, Mrs. Hilary Olsin-Windecker,and Ms. Anne Walter
From left to right: Prof. Yossi Ziegler, Mrs. Hilary Olsin-Windecker,and Ms. Anne Walter

Dr. Eran Shalev: "The New Israel": the Hebraic Roots of the American Republic.
Dr. Eran Shalev: "The New Israel": the Hebraic Roots of the American Republic.  

DSC 4939

לאחרונה קבלה הספרייה תרומה הכוללת כ-100 ספרים מהוצאת עמותת Library of America
העמותה נוסדה בשנת 1979 כדי לשמר ולהפיץ את מיטב נכסי התרבות הכתובים האמריקנים. ראוי לציון שהספרייה שלנו הינה אחת מ-50 ספריות במזרח התיכון ובאסיה שזכו לקבל תרומה זו. הספרים שנתרמו נחשבים כאוסף ליבה של יצירות מופת או בעלי משמעות היסטורית ומעשירים את הספרייה בלימודים אמריקנים בהיסטוריה ובספרות, ובתחומים רבים נוספים: מדע המדינה, פילוסופיה, סוציולוגיה, תקשורת, ועוד. בין 100 הספרים שהתקבלו נמצאים יצירותיהם של ויטמן, פו, פוקנר ובלדווין, וכתבים של מדינאים כגון ג'פרסון, פרנקלין, לינקולן וקנדי. בקומה המרכזית של הספרייה מוצגת בימים אלו תצוגה של אוסף הספרים שנתרם.

red bullet לרשימת הספרים שנתרמו  

לרגל קבלת תרומה מכובדת זו ערכה הספרייה ב-18.3.14 אירוע בו כיבדו אותנו בנוכחותן נציגות  משגרירות ארה"ב בתל אביב:  גב' הילרי אולסין-וינדקר, יועצת תקשורת וענייני תרבות, וגב' אן ולטר, מומחית לקשרי ציבור. ברכו את האורחים פרופ' חנן אלכסנדר, דיקן הסטודנטים וראש בית הספר הבינלאומי, ופרופ' יוסי ציגלר, הראש האקדמי של הספרייה. התוכנית כללה הרצאה של ד"ר ערן שלו מהחוג להיסטוריה כללית בנושא "ישראל השנייה": מקורותיה התנכיים של הרפובליקה האמריקנית, ונגינה של שירי ג'אז אמריקנים על ידי צמד גיטרות מהחוג למוסיקה, יהל קנול וניר קאופמן

red bullet לאתר לתת לספרייה 

See English article below red bullet    

DSC 4930
מימין לשמאל: גב' אן ולטר, פרופ' יוסי ציגלר, גב' הילרי אולסין-וינדקר וגב' צילה הראל    

 
LOA Lobby photo
תצוגת האוסף שנרתם לספרייה בקומת הכניסה 

 

Library of America" at the University of Haifa

A ceremony was held on Tuesday, March 18, 2014, honoring the presentation of 100 volumes of the Library of America book series to the Younes and Soraya Library at the University of Haifa, by the Embassy of the United States. Representatives of the United States Embassy in Tel Aviv, Mrs. Hilary Olsin-Windecker, Counselor for Press and Cultural Affairs and Ms. Anne Walter, Public Affairs Specialist, participated in the event along with Prof. Hanan Alexander, Dean of Students and Head of the International School, and Prof. Yossi Ziegler, Academic Director of the Library, who opened the ceremony attended by faculty, students and librarians. Dr. Eran Shalev, lecturer and researcher from the Department of General History gave a lecture entitled "The New Israel": the Hebraic Roots of the American Republic. The event was concluded with a selection of American jazz songs played by the guitar duo Yahel Knoll and Nir Kaufman, students in the university's Department of Music. The Library of America  is a nonprofit publisher founded in 1979 to help preserve and foster appreciation for American works of literary merit and historical significance. The Library at the University of Haifa is one of fifty in the Middle East and Asia selected to receive the donation. The books represent a core collection of outstanding American writing – from Whitman and Poe to Faulkner and Baldwin, from Jefferson and Lincoln to Galbraith and Kennedy – and support American studies in history and literature as well as many other fields: political science, philosophy, sociology, communications and more. An exhibit of the donated book collection is currently on display on the main floor of the library.

red bullet About the Library of America

red bullet Library of America worldwide description

red bullet Support the Library


DSC 4935
From left to right: Prof. Yossi Ziegler, Mrs. Hilary Olsin-Windecker,and Ms. Anne Walter

LOA Shalev photo

Dr. Eran Shalev: "The New Israel": the Hebraic Roots of the American Republic.  

רביעי, 12 מרס 2014 05:26

פינות אוכל בספרייה

לראשונה בספרייה – מתחם פינות אוכל לשימוש הסטודנטים ומבקרי הספרייה.

פינות האוכל בספרייה
פינת האוכל בספרייה. ברקע תמונות צילומים של ד"ר שי לוי.

פינות האוכל בספרייה
פינת אוכל נוספת. ברקע צילומים של ג'ני כרמל

צוות שיווק הספרייה החליט על הכשרת שתי פינות אוכל בספרייה, באגף הצפוני. הקמת הפינות נעשתה כמענה לבקשות הסטודנטים לאפשר להם לאכול ולשתות ללא יציאה מהספרייה.
בימים אלה מוקם בית הקפה החדש באגף הדרומי, אולם פינות האוכל יאפשרו לסטודנטים לאכול, לחמם ולהכין שתיה חמה וקרה.הספרייה ציידה את פינות האוכל בשולחנות וכסאות ייחודיים, במתקן מים קרים וחמים ותמונות וכרזות בנושא מזון.
אגודת הסטודנטים ששיתפה פעולה עם היוזמה הברוכה, אף תרמה שני מכשירי מיקרוגל לחימום.
הפתיחה חגיגית של פינות האוכל נערכה במעמד הנהלת הספרייה, ד"ר שי לוי שתרם את התמונות בנושא המזון ויוסי מזרחי יו"ר אגודת הסטודנטים.

פינות האוכל בספרייה


פינות האוכל בספרייה


פתיחת פינות האוכל בספרייה


פתיחת פינות האוכל בספרייה

הספרייה מזמינה את משתמשיה ליהנות מפינות האוכל וכפי שנכתב על דלת המתחם.. "האוכל נשאר פה" האכילה והשתייה מותרת במתחם זה בלבד.

red bullet הכנת הסקירה: ריקי גרינברג צוות שיווק הספרייה
רביעי, 12 מרס 2014 05:26

פינות אוכל בספרייה

לראשונה בספרייה – מתחם פינות אוכל לשימוש הסטודנטים ומבקרי הספרייה.

DSC 4832
פינת האוכל בספרייה. ברקע תמונות צילומים של ד"ר שי לוי.

DSC 4834
פינת אוכל נוספת. ברקע צילומים של ג'ני כרמל

צוות שיווק הספרייה החליט על הכשרת שתי פינות אוכל בספרייה, באגף הצפוני. הקמת הפינות נעשתה כמענה לבקשות הסטודנטים לאפשר להם לאכול ולשתות ללא יציאה מהספרייה.
בימים אלה מוקם בית הקפה החדש באגף הדרומי, אולם פינות האוכל יאפשרו לסטודנטים לאכול, לחמם ולהכין שתיה חמה וקרה.הספרייה ציידה את פינות האוכל בשולחנות וכסאות ייחודיים, במתקן מים קרים וחמים ותמונות וכרזות בנושא מזון.
אגודת הסטודנטים ששיתפה פעולה עם היוזמה הברוכה, אף תרמה שני מכשירי מיקרוגל לחימום.
הפתיחה חגיגית של פינות האוכל נערכה במעמד הנהלת הספרייה, ד"ר שי לוי שתרם את התמונות בנושא המזון ויוסי מזרחי יו"ר אגודת הסטודנטים.

DSC 4794


DSC 4793


DSC 4761


DSC 4817

הספרייה מזמינה את משתמשיה ליהנות מפינות האוכל וכפי שנכתב על דלת המתחם.. "האוכל נשאר פה" האכילה והשתייה מותרת במתחם זה בלבד.

red bullet הכנת הסקירה: ריקי גרינברג צוות שיווק הספרייה

בימים אלו הושלם מהלך התמקצעות ושדרוג של עבודת צוות הסריקה במחלקת המדיה בספרייה. שדרוג זה מאפשר שיפור משמעותי באיכויות הסריקה ומקדם את עבודתנו מבחינה טכנולוגית (בנוסף לנושאי התיוג והקיטלוג המאפשרים דלייה באמצעות חיפוש אחד ובגוגל). מהלכים אלו תומכים בשילוב הספרייה בפרויקטים מחקריים שונים, כדוגמת הפרויקטים המופיעים בפורטל מורשת תרבות.

לעיונכם 4 נקודות מרכזיות המתארות את השינויים בנושאי הסריקה והדיגיטציה בספרייה:

red bullet 1. התאמה לסטנדרטים בינלאומיים:
מעקב מתמיד אחר המתרחש בזירה הבינלאומית בכלל ובתחום הסטנדרטים לשימור דיגיטלי בפרט הביא לעלייה בסטנדרט הסריקה שלנו והתאמתו לרף הגבוה. לפיכך, החומרים הנסרקים כיום במחלקה נסרקים ב600DPI ובפורמט Tiff. אין זה עניין של מה בכך מבחינת שטחי האחסון למשל. ההבנה המעמיקה ושיתוף הפעולה של ענף מערכות מידע בספרייה שחישב והקצה  שטחי האיחסון המתאימים איפשרה את המעבר לעבודה בדרך זו באופן חלק.

red bullet 2. חומרה וכיול:
במחלקת המדיה נמצאים כיום שני סורקים מתוצרת Epson העושים עבודה נאמנה כבר למעלה מחמש שנים. עם הזמן הסתבר שכדי לראות באופן נכון ומדויק את התוצאות הסריקה נדרשים מסכים איכותיים במיוחד. מסכים אלו נרכשו השנה ויתרונם המשמעותי הוא באפשרות כיול מסך המסוגל לשמור על הקליברציה (קליברציה =כיול בעברית. תהליך המקשר בין הגודל המבוקש ושגיאת המדידה שלו, לגדלים הנמדדים בפועל בניסוי והשגיאה שלהם). על מנת לבדוק ולבצע את הכיולים (פעולה המאפשרת הערכה של דיוק המדידה, וכוונון כלי המדידה כך שיהיה מדויק יותר) נרכש גם קולורימטר (מודד צבע הנצמד למסך ובאמצעות תוכנה וסדרת פעולות קצרה מאפס את הצבעים במסך.) כן הוכנסה רוטינת כיולים המותאמים לסורקי המדיה שנועדה למיצוי מיטב היכולת והדיוק הצבעוני מבחינת פרמטרים כמו: בהירות, נק׳ לבנה ושחורה, צבעוניות, ניגודיות. תהליך הכיול מייצר פרופיל חומרה יעודי על פי מגוון מטרות הסריקה שהוגדרו מראש ומאפשר תיאום והמרה בין ערכי צבע כך שיתקבלו סריקות קרובות ככל האפשר למקור.

epson v750
 
red bullet 3. תוכנה:
למיצוי פוטנציאל החומרה נדרשה תוכנה איכותית מתאימה. לאחר בדיקות והתייעצויות אותרה ונרכשה תוכנה מתאימה. התוכנה עברה הטמעה משמעותית בעזרתם של ענף מערכות מידע בספרייה. ההבדלים ניכרים ומרשימים במיוחד! 

red bullet 4. ייעוץ והדרכה:
העיסוק המקצועי והאיכותי בתחום הסריקות אינו עניין חדש בספרייה. במהלך השנים הגיעו ספרנים ואנשי מקצוע אחרים לביקור, התיעצות והכרות עם הנעשה אצלנו. העדכון שלנו בתחום נעשה באופן שוטף באמצעות שיח, רשימות דיוור וקבוצות עבודה בארץ ובחו"ל. לאחרונה למדנו רבות ממר אורי שדה בעליו של סטודיו HC editionsאורי עוסק בסריקת רפרודוקציות אמנות מקצועית וברמה מוזיאלית גבוהה במיוחד. יחד שיתפנו והתלבטנו בסוגיות שונות. יצרנו workflow הממקסם את איכות המידע באמצעות שימוש בפרופילים ייעודיים המשפרים ומייעלים את מהלך העבודה ומסייעים בהשגת תוצאות אחידות לאורך זמן.

לסיכום אנו שמחים לבשר שהסריקות בספרייה נעשות כעת עם מערכת מכוילת ברמת דיוק גבוהה מהממוצע הן ברמת החומרה והן ברמת התוכנה בנוסף על שכלול היכולת שלנו לבניית פרופילים עבור סוגי חומרים שונים.


red bullet הכנת הסקירה: קרן ברנר

בימים אלו הושלם מהלך התמקצעות ושדרוג של עבודת צוות הסריקה במחלקת המדיה בספרייה. שדרוג זה מאפשר שיפור משמעותי באיכויות הסריקה ומקדם את עבודתנו מבחינה טכנולוגית (בנוסף לנושאי התיוג והקיטלוג המאפשרים דלייה באמצעות חיפוש אחד ובגוגל). מהלכים אלו תומכים בשילוב הספרייה בפרויקטים מחקריים שונים, כדוגמת הפרויקטים המופיעים בפורטל מורשת תרבות.

לעיונכם 4 נקודות מרכזיות המתארות את השינויים בנושאי הסריקה והדיגיטציה בספרייה:

red bullet 1. התאמה לסטנדרטים בינלאומיים:
מעקב מתמיד אחר המתרחש בזירה הבינלאומית בכלל ובתחום הסטנדרטים לשימור דיגיטלי בפרט הביא לעלייה בסטנדרט הסריקה שלנו והתאמתו לרף הגבוה. לפיכך, החומרים הנסרקים כיום במחלקה נסרקים ב600DPI ובפורמט Tiff. אין זה עניין של מה בכך מבחינת שטחי האחסון למשל. ההבנה המעמיקה ושיתוף הפעולה של ענף מערכות מידע בספרייה שחישב והקצה  שטחי האיחסון המתאימים איפשרה את המעבר לעבודה בדרך זו באופן חלק.

red bullet 2. חומרה וכיול:
במחלקת המדיה נמצאים כיום שני סורקים מתוצרת Epson העושים עבודה נאמנה כבר למעלה מחמש שנים. עם הזמן הסתבר שכדי לראות באופן נכון ומדויק את התוצאות הסריקה נדרשים מסכים איכותיים במיוחד. מסכים אלו נרכשו השנה ויתרונם המשמעותי הוא באפשרות כיול מסך המסוגל לשמור על הקליברציה (קליברציה =כיול בעברית. תהליך המקשר בין הגודל המבוקש ושגיאת המדידה שלו, לגדלים הנמדדים בפועל בניסוי והשגיאה שלהם). על מנת לבדוק ולבצע את הכיולים (פעולה המאפשרת הערכה של דיוק המדידה, וכוונון כלי המדידה כך שיהיה מדויק יותר) נרכש גם קולורימטר (מודד צבע הנצמד למסך ובאמצעות תוכנה וסדרת פעולות קצרה מאפס את הצבעים במסך.) כן הוכנסה רוטינת כיולים המותאמים לסורקי המדיה שנועדה למיצוי מיטב היכולת והדיוק הצבעוני מבחינת פרמטרים כמו: בהירות, נק׳ לבנה ושחורה, צבעוניות, ניגודיות. תהליך הכיול מייצר פרופיל חומרה יעודי על פי מגוון מטרות הסריקה שהוגדרו מראש ומאפשר תיאום והמרה בין ערכי צבע כך שיתקבלו סריקות קרובות ככל האפשר למקור.

epson v750
 
red bullet 3. תוכנה:
למיצוי פוטנציאל החומרה נדרשה תוכנה איכותית מתאימה. לאחר בדיקות והתייעצויות אותרה ונרכשה תוכנה מתאימה. התוכנה עברה הטמעה משמעותית בעזרתם של ענף מערכות מידע בספרייה. ההבדלים ניכרים ומרשימים במיוחד! 

red bullet 4. ייעוץ והדרכה:
העיסוק המקצועי והאיכותי בתחום הסריקות אינו עניין חדש בספרייה. במהלך השנים הגיעו ספרנים ואנשי מקצוע אחרים לביקור, התיעצות והכרות עם הנעשה אצלנו. העדכון שלנו בתחום נעשה באופן שוטף באמצעות שיח, רשימות דיוור וקבוצות עבודה בארץ ובחו"ל. לאחרונה למדנו רבות ממר אורי שדה בעליו של סטודיו HC editionsאורי עוסק בסריקת רפרודוקציות אמנות מקצועית וברמה מוזיאלית גבוהה במיוחד. יחד שיתפנו והתלבטנו בסוגיות שונות. יצרנו workflow הממקסם את איכות המידע באמצעות שימוש בפרופילים ייעודיים המשפרים ומייעלים את מהלך העבודה ומסייעים בהשגת תוצאות אחידות לאורך זמן.

לסיכום אנו שמחים לבשר שהסריקות בספרייה נעשות כעת עם מערכת מכוילת ברמת דיוק גבוהה מהממוצע הן ברמת החומרה והן ברמת התוכנה בנוסף על שכלול היכולת שלנו לבניית פרופילים עבור סוגי חומרים שונים.


red bullet הכנת הסקירה: קרן ברנר

סקר שביעות רצון שפותח בספריית יונס וסוראיה נזריאן נועד לבדוק את איכות שירותי הספרייה בעיני המשתמשים ולספק לספרייה מידע וכלים לשיפור שירותיה. הסקר יוצע בהמשך גם לספריות אקדמיות נוספות בארץ לבניית מאגר נתונים השוואתי.

הסקר הועבר לראשונה בקרב משתמשי הספרייה במהלך חודש ינואר 2014 בין התאריכים: 12-26 לחודש זה.

שיטה:
נבנה שאלון המונה 13 שאלות במערכת קושיה (מערכת שיתופית ליצירת מבחנים מקוונים, משימות לימודיות וסקרים).
השאלות התייחסו לאוספי הספרייה: אלקטרוניים ובפורמט נייר, לספרייה כמקום: ציוד ותנאים פיזיים, לאתר הספרייה ולצוות.

השאלון האלקטרוני הופץ שלוש פעמים בדוא"ל לכלל קהיליית האוניברסיטה: סטודנטים ואנשי סגל. מידע על הסקר פורסם באתר הספרייה וברשתות החברתיות.
אחוז המשיבים עמד על כ- 9% סה"כ 1,904 משיבים.
אחוז זה מיצג בצורה טובה את אוכלוסיית האוניברסיטה מבחינת מעמד אקדמי, תארים ותחומי ידע. כמו כן, התפלגות ההערות החופשיות מייצגת בצורה טובה את האוכלוסייה.

תוצאות:
תוצאות הסקר נותחו ע"י צוות ההערכה בספרייה והושוו לשני סקרים קודמים שהועבר על ידי הספרייה בשנים 2008 ו 2011. לא נערכה השוואה לגבי שני הסקרים הבינלאומיים מהשנים 2009 ו 2013 מכיוון שלא הייתה התאמה בין השאלות בסקרים אלה לבין שאלות הסקר הנוכחי.
הציון הכללי לגבי כל 13 השאלות בסקר של 2014 הוא 4.0 מתוך 5.0.
מתוך 13 השאלות, חמש הושוו עם תוצאות שני סקרים קודמים. לגבי חמש שאלות אלו, הציון כללי בשנת 2014 הוא 3.98 לעומת 4.04 בשנת 2008 ו3.85 בשנת 2011.

בניתוח התוצאות יש לקחת בחשבון נתוני הרקע הבאים:
• מספר המבקרים היומי הממוצע בספרייה הוכפל מכ-3,000 בשנת 2008 לכ6,000- בשנת 2014.
• תקציב הרכישה לא גדל בשנים אלה בהתאם לאחוז ההתייקרות של ספרים, כתבי עת ומאגרי מידע.
• אחוז הסטודנטים לתארים מתקדמים מתוך כלל הסטודנטים באוניברסיטה גדל מ-38% ב 2008 ל-48% בשנת 2014

הנתונים מראים שמשיבים רבים הביעו שביעות רצון גבוהה מהשירותים השונים המוענקים בספרייה. רובם אף ציינו שעובדי הספרייה מפגינים ידע ומקצועיות רבה.

red bullet ממוצעים
ממוצעים


red bullet ממוצאים לפי מעמד

ממוצעים לפי מעמד



כ- 25% לערך מהמשיבים הוסיפו הערות חופשיות . מרבית הכותבים התייחסו לכמה נושאים בגוף ההערה.
מניתוח הערות אלו נראה שיש לתת את הדעת בעיקר לנושאים הבאים: הספרייה כמקום - רעש, מחסור במחשבים ומחסור בחדרי עבודה בקבוצות קטנות.

חלק מהכותבים הביעו דאגה מקיצוץ בתקציב הרכישה, חלקם הצביעו על בעיות בהתחברות מרחוק למשאבי הספרייה ולחלק ממנשקי המערכות (חיפוש אחד).

מן הראוי לציין שההערות כללו גם מחמאות רבות לצוות ולספרייה.

להלן מספר דוגמאות:

"אני חוזרת ומתרשמת בכל פעם מחדש מאיכות השירות של צוות הספריה! כל בקשה נענית כמעט לפני שנשלחה במייל"; ההתייחסות עניינית וכל כך אדיבה והעזרה ממשיכה כל הדרך עד לפתרו ן מלא! זה כל כך לא מובן לי מאליו וכל כך מוערך!!! יישר כח לכולכם!!!"

"אנשי הספריה מעולים: מקצועיים ואדיבים בצורה בלתי רגילה ותמיד רוצים לסייע. אוספים: חבל שהספרייה שהייתה הטובה בארץ במדעי החברה הפכה למשהו שחוקרים לא יכולים לסמוך על צריך לבדוק שלא ביטלו כתב עת חשוב שרק לפני זמן קצר נלחמנו עליו."

"אני מכירה את הספריה שנים רבות והיא תמיד הייתה מעולה. בזמן האחרון אין רכישות מספיקות של ספרים חדשים מהעשור השני של המאה הנוכחית. זה נכון לפחות בתחום של רכישת שפה"; דו לשוניות ורב לשוניות. "

"בתקופה בה משקל הכובד עובר מדפוס למאגרי מידע אלקטרוניים"; העדר התקציב לעשׂות מנוי עליהם הוא מכת מוות למחקר."

"הבעיה היחידה שאני מוצאת בספריה"; זה שהסטודנטים לא שקטים. ושאין מספיק הקפדה על השקט."

"מאוד קשה למצוא אזור שקט לגמרי ללמידה עצמית. יש המון קבוצות"; או סתם אנשים שמדברים בטלפון ואף אחד לא אוכף את נהלי השמירה על השקט בספריה. חבל"; אותי באופן אישי זה מרחיק מהספרייה. "

"מבחינה מקצועית - הציון 100 מתוך 100"; הספרייה (מאגרי מידע"; חומרים אקדמיים וכדומה) והצוות מעולים. מבחינה פיזית"; 0 מתוך 100"; אין מספיק עמדות מחשבים"; רבות מהן תפוסות לאורך כל היום על-ידי סטודנטים עם מחשבים ניידים"; אין עמדות עבודה שקטות ואין אכיפת שקט"; אין מספיק עמדות צילום"; קשה מאוד עד בלתי אפשרי לעבוד בספרייה. "

"בשנתיים האחרונות"; ובעיקר בשנה האחרונה"; אני מרגיש קושי משמעותי בלמצוא פינה המאפשרת עבודה בזוגות בספרייה הרלוונטית למחקרים ושימוש במאגרי מידע. החדרים שיועדו לכך אי עם תור משמעותי וקושי כאשר יש צורך ספונטני. אני חושב שיש עומס חסר תקדים בספרייה"

"אין מספיק מחשבים לעבודה עצמית"; אין מספיק תאורה בעמדות לעבודה עצמית והכיסאות אינם נוחים"; השילוט בספריה איננו ברור ואף מבלבל מאוד ומקשה ביותר למצוא ספרים-מעולם לא הצלחתי למצוא שם ספר"; למרות שעברתי בהצלחה את בוחן ההתמצאות בספרייה. "

"אין מספיק מקומות ישיבה עם מחשבים"; אין מספיק ספרים של קורסי חובה"

"אין מספיק עמדות מחשב לספרייה של אוניברסיטה שמכבדת את עצמה. הפתרון של עבודה בחדרי המחשבים בקומת ה-700 לא רלוונטי כשרוצים לגשת לספרים בעותקים קשיחים. הגישה מהבית לאוספים האלקטרוניים מסורבלת ומרובת בעיות וקשיים. השילוט בספריה לא רלוונטי למה שקורה בפועל בקומות ואין מספיק מכונות צילום בספריה ביחס לכמות הסטודנטים"

"זה כמובן לא באשמת הצוות אבל לפעמים הרעש בספריה פשוט בלתי נסבל. 2. הייתי שמח אם הרשת אלחוטית בספריה הייתה קצת יותר חזקה. אין מספיק חדרי עבודה ויחידים משתלטים עליהם במקום קבוצות. הקנסות של המדיה גבוהים בצורה בלתי-סבירה"; גם לא סביר שההשכרה היא ל24 שעות בלבד (במקרים שיש סמינריון בקולנוע זה אף מגוחך)"

1) אין מספיק מחשבים לקהל המבקרים בספרייה. 2) הליך רכש הספרים לספרייה הינו מוגבל בהיקפו פעמים רבות איטי למדיי. 3) יש לשפר השילוט הקשור להתמצאות באוספים ומיקומם לאור ההזזות שהתקיימו.

"חסרים חללים שקטים לעבודה עצמית. הטמפרטורה בספריה מקפיאה בכל עונות השנה.
כיף לעבוד בספריה עשירה ומסודרת בסיוע צוות אדיב ויעיל.
צוות הספריה מקצועי ואדיב והשיפוץ שנעשה אכן תורם. אבל עדיין יש מצוקת מחשבים"; מדפס ות ומקומות ישיבה. על מצב הסורקים בכלל אין מה לדבר... חסרים לפחות 5 סורקים באיכות טובה"; שניתן לסרוק באמצעותם גם מספר דפים ברצף"

מסקנות:
מנתוני הסקר עולה מגמה של שביעות רצון גבוהה עד גבוהה מאוד מהספרייה. יש להתייחס לנושאים שהמשיבים הרבו להעיר עליהם בהערות החופשיות שפורטו לעיל.

red bullet הערות חופשיות: תלונות
הערות חופשיות: תלונות

red bullet הערות חופשיות: מחמאות
הערות חופשיות: מחמאות


המלצות:

• להקצות תקציבים נוספים לפיתוח האוסף ברמה הדרושה למחקר
• להגביר אכיפה על שמירת השקט בכל אזורי הספרייה ובמיוחד באגף הצפוני
• לחלק את חלל הספרייה לאזורי שקט מוחלט אזורי למידה שקטים ואזורי למידה בקבוצות
• להוסיף חדרי דיונים קטנים לעבודה בזוגות ואזורים לעבודה יחידנית שקטה
• לסיים בהקדם את השילוט המתוכנן כדי להקל על ההתמצאות בספרייה
• להעביר לאגף מחשוב את תלונות המשתמשים בנושא התחברות מרחוק ולבקש מציאת פתרונות למתן אמצעים פשוטים יותר להתחברות
• למצוא פתרון להתמצאות- תוכנת התמצאות, קודי QR, צבעים
• להוסיף שולחנות עבודה ומחשבים בקומת הכניסה

red bullet לכל הנספחים (כולל שאלות הסקר) 

red bullet הכנת הדו"ח: ד"ר לין פורת, יעל גולן ואיריס אגרא 

סקר שביעות רצון שפותח בספריית יונס וסוראיה נזריאן נועד לבדוק את איכות שירותי הספרייה בעיני המשתמשים ולספק לספרייה מידע וכלים לשיפור שירותיה. הסקר יוצע בהמשך גם לספריות אקדמיות נוספות בארץ לבניית מאגר נתונים השוואתי.

הסקר הועבר לראשונה בקרב משתמשי הספרייה במהלך חודש ינואר 2014 בין התאריכים: 12-26 לחודש זה.

שיטה:
נבנה שאלון המונה 13 שאלות במערכת קושיה (מערכת שיתופית ליצירת מבחנים מקוונים, משימות לימודיות וסקרים).
השאלות התייחסו לאוספי הספרייה: אלקטרוניים ובפורמט נייר, לספרייה כמקום: ציוד ותנאים פיזיים, לאתר הספרייה ולצוות.

השאלון האלקטרוני הופץ שלוש פעמים בדוא"ל לכלל קהיליית האוניברסיטה: סטודנטים ואנשי סגל. מידע על הסקר פורסם באתר הספרייה וברשתות החברתיות.
אחוז המשיבים עמד על כ- 9% סה"כ 1,904 משיבים.
אחוז זה מיצג בצורה טובה את אוכלוסיית האוניברסיטה מבחינת מעמד אקדמי, תארים ותחומי ידע. כמו כן, התפלגות ההערות החופשיות מייצגת בצורה טובה את האוכלוסייה.

תוצאות:
תוצאות הסקר נותחו ע"י צוות ההערכה בספרייה והושוו לשני סקרים קודמים שהועבר על ידי הספרייה בשנים 2008 ו 2011. לא נערכה השוואה לגבי שני הסקרים הבינלאומיים מהשנים 2009 ו 2013 מכיוון שלא הייתה התאמה בין השאלות בסקרים אלה לבין שאלות הסקר הנוכחי.
הציון הכללי לגבי כל 13 השאלות בסקר של 2014 הוא 4.0 מתוך 5.0.
מתוך 13 השאלות, חמש הושוו עם תוצאות שני סקרים קודמים. לגבי חמש שאלות אלו, הציון כללי בשנת 2014 הוא 3.98 לעומת 4.04 בשנת 2008 ו3.85 בשנת 2011.

בניתוח התוצאות יש לקחת בחשבון נתוני הרקע הבאים:
• מספר המבקרים היומי הממוצע בספרייה הוכפל מכ-3,000 בשנת 2008 לכ6,000- בשנת 2014.
• תקציב הרכישה לא גדל בשנים אלה בהתאם לאחוז ההתייקרות של ספרים, כתבי עת ומאגרי מידע.
• אחוז הסטודנטים לתארים מתקדמים מתוך כלל הסטודנטים באוניברסיטה גדל מ-38% ב 2008 ל-48% בשנת 2014

הנתונים מראים שמשיבים רבים הביעו שביעות רצון גבוהה מהשירותים השונים המוענקים בספרייה. רובם אף ציינו שעובדי הספרייה מפגינים ידע ומקצועיות רבה.

red bullet ממוצעים
s15


red bullet ממוצאים לפי מעמד

s151



כ- 25% לערך מהמשיבים הוסיפו הערות חופשיות . מרבית הכותבים התייחסו לכמה נושאים בגוף ההערה.
מניתוח הערות אלו נראה שיש לתת את הדעת בעיקר לנושאים הבאים: הספרייה כמקום - רעש, מחסור במחשבים ומחסור בחדרי עבודה בקבוצות קטנות.

חלק מהכותבים הביעו דאגה מקיצוץ בתקציב הרכישה, חלקם הצביעו על בעיות בהתחברות מרחוק למשאבי הספרייה ולחלק ממנשקי המערכות (חיפוש אחד).

מן הראוי לציין שההערות כללו גם מחמאות רבות לצוות ולספרייה.

להלן מספר דוגמאות:

"אני חוזרת ומתרשמת בכל פעם מחדש מאיכות השירות של צוות הספריה! כל בקשה נענית כמעט לפני שנשלחה במייל"; ההתייחסות עניינית וכל כך אדיבה והעזרה ממשיכה כל הדרך עד לפתרו ן מלא! זה כל כך לא מובן לי מאליו וכל כך מוערך!!! יישר כח לכולכם!!!"

"אנשי הספריה מעולים: מקצועיים ואדיבים בצורה בלתי רגילה ותמיד רוצים לסייע. אוספים: חבל שהספרייה שהייתה הטובה בארץ במדעי החברה הפכה למשהו שחוקרים לא יכולים לסמוך על צריך לבדוק שלא ביטלו כתב עת חשוב שרק לפני זמן קצר נלחמנו עליו."

"אני מכירה את הספריה שנים רבות והיא תמיד הייתה מעולה. בזמן האחרון אין רכישות מספיקות של ספרים חדשים מהעשור השני של המאה הנוכחית. זה נכון לפחות בתחום של רכישת שפה"; דו לשוניות ורב לשוניות. "

"בתקופה בה משקל הכובד עובר מדפוס למאגרי מידע אלקטרוניים"; העדר התקציב לעשׂות מנוי עליהם הוא מכת מוות למחקר."

"הבעיה היחידה שאני מוצאת בספריה"; זה שהסטודנטים לא שקטים. ושאין מספיק הקפדה על השקט."

"מאוד קשה למצוא אזור שקט לגמרי ללמידה עצמית. יש המון קבוצות"; או סתם אנשים שמדברים בטלפון ואף אחד לא אוכף את נהלי השמירה על השקט בספריה. חבל"; אותי באופן אישי זה מרחיק מהספרייה. "

"מבחינה מקצועית - הציון 100 מתוך 100"; הספרייה (מאגרי מידע"; חומרים אקדמיים וכדומה) והצוות מעולים. מבחינה פיזית"; 0 מתוך 100"; אין מספיק עמדות מחשבים"; רבות מהן תפוסות לאורך כל היום על-ידי סטודנטים עם מחשבים ניידים"; אין עמדות עבודה שקטות ואין אכיפת שקט"; אין מספיק עמדות צילום"; קשה מאוד עד בלתי אפשרי לעבוד בספרייה. "

"בשנתיים האחרונות"; ובעיקר בשנה האחרונה"; אני מרגיש קושי משמעותי בלמצוא פינה המאפשרת עבודה בזוגות בספרייה הרלוונטית למחקרים ושימוש במאגרי מידע. החדרים שיועדו לכך אי עם תור משמעותי וקושי כאשר יש צורך ספונטני. אני חושב שיש עומס חסר תקדים בספרייה"

"אין מספיק מחשבים לעבודה עצמית"; אין מספיק תאורה בעמדות לעבודה עצמית והכיסאות אינם נוחים"; השילוט בספריה איננו ברור ואף מבלבל מאוד ומקשה ביותר למצוא ספרים-מעולם לא הצלחתי למצוא שם ספר"; למרות שעברתי בהצלחה את בוחן ההתמצאות בספרייה. "

"אין מספיק מקומות ישיבה עם מחשבים"; אין מספיק ספרים של קורסי חובה"

"אין מספיק עמדות מחשב לספרייה של אוניברסיטה שמכבדת את עצמה. הפתרון של עבודה בחדרי המחשבים בקומת ה-700 לא רלוונטי כשרוצים לגשת לספרים בעותקים קשיחים. הגישה מהבית לאוספים האלקטרוניים מסורבלת ומרובת בעיות וקשיים. השילוט בספריה לא רלוונטי למה שקורה בפועל בקומות ואין מספיק מכונות צילום בספריה ביחס לכמות הסטודנטים"

"זה כמובן לא באשמת הצוות אבל לפעמים הרעש בספריה פשוט בלתי נסבל. 2. הייתי שמח אם הרשת אלחוטית בספריה הייתה קצת יותר חזקה. אין מספיק חדרי עבודה ויחידים משתלטים עליהם במקום קבוצות. הקנסות של המדיה גבוהים בצורה בלתי-סבירה"; גם לא סביר שההשכרה היא ל24 שעות בלבד (במקרים שיש סמינריון בקולנוע זה אף מגוחך)"

1) אין מספיק מחשבים לקהל המבקרים בספרייה. 2) הליך רכש הספרים לספרייה הינו מוגבל בהיקפו פעמים רבות איטי למדיי. 3) יש לשפר השילוט הקשור להתמצאות באוספים ומיקומם לאור ההזזות שהתקיימו.

"חסרים חללים שקטים לעבודה עצמית. הטמפרטורה בספריה מקפיאה בכל עונות השנה.
כיף לעבוד בספריה עשירה ומסודרת בסיוע צוות אדיב ויעיל.
צוות הספריה מקצועי ואדיב והשיפוץ שנעשה אכן תורם. אבל עדיין יש מצוקת מחשבים"; מדפס ות ומקומות ישיבה. על מצב הסורקים בכלל אין מה לדבר... חסרים לפחות 5 סורקים באיכות טובה"; שניתן לסרוק באמצעותם גם מספר דפים ברצף"

מסקנות:
מנתוני הסקר עולה מגמה של שביעות רצון גבוהה עד גבוהה מאוד מהספרייה. יש להתייחס לנושאים שהמשיבים הרבו להעיר עליהם בהערות החופשיות שפורטו לעיל.

red bullet הערות חופשיות: תלונות
s153

red bullet הערות חופשיות: מחמאות
s154


המלצות:

• להקצות תקציבים נוספים לפיתוח האוסף ברמה הדרושה למחקר
• להגביר אכיפה על שמירת השקט בכל אזורי הספרייה ובמיוחד באגף הצפוני
• לחלק את חלל הספרייה לאזורי שקט מוחלט אזורי למידה שקטים ואזורי למידה בקבוצות
• להוסיף חדרי דיונים קטנים לעבודה בזוגות ואזורים לעבודה יחידנית שקטה
• לסיים בהקדם את השילוט המתוכנן כדי להקל על ההתמצאות בספרייה
• להעביר לאגף מחשוב את תלונות המשתמשים בנושא התחברות מרחוק ולבקש מציאת פתרונות למתן אמצעים פשוטים יותר להתחברות
• למצוא פתרון להתמצאות- תוכנת התמצאות, קודי QR, צבעים
• להוסיף שולחנות עבודה ומחשבים בקומת הכניסה

red bullet לכל הנספחים (כולל שאלות הסקר) 

red bullet הכנת הדו"ח: ד"ר לין פורת, יעל גולן ואיריס אגרא